אדלשטיין דב

ניצול שואה, הגיע לארץ בעזרת תנועת הבריחה.    

דב ברל אדלשטיין נולד בשנת 1926 בכפר קטן קרוב לעיר החסידית המפורסמת סאטמר, טרנסילבניה. אביו, רבי יצחק יעקב הלוי ז"ל, היה צאצא של שושלת חסידים וחכמי קבלה. דב אדלשטיין למד, בין השאר, החל מגיל צעיר, בישיבות סאטמר וּויז'ניץ.

זמן קצר לאחר שקיבל סמיכה לרבנות הובל לאושוויץ עם הוריו ואחיו הצעיר. אחר השחרור מאושוויץ חזר לסאטמר לביקור קצר והחליט לעלות לישראל בעזרת תנועת הבריחה. בדרכו למטרה הנכספת היה חייב דב ברל אדלשטיין לחצות ברגל, באופן בלתי חוקי, את גבולות רומניה, הונגריה, אוסטריה ואיטליה. אחרי ציפייה מורטת עצבים באיטליה ומשחקי חתול ועכבר עם המודיעין הבריטי, שסוכניו שרצו בכל נמל בציד מעפילים, עלה אדלשטיין לאוניית המעפילים "מורדי הגיטאות" עם עוד 1500 מעפילים, בנוכחות הנרייטה סולד וגולדה מאיר, והפליג לארץ ישראל. בדומה לגורלם של רוב אוניות המעפילים, גם מורדי הגיטאות הגיעה למחנה מעצר בריטי בקפריסין. במשך 22 חודשי שהותו במחנה 55, דב אדלשטיין היה חבר וועד המחנה והממונה על ענייני חינוך ותרבות.

עוד בהיותו ילד זכה אדלשטיין להסתופף בצל אחיו המבוגר, הרשל, שהיה אומן מספר סיפורים. דב ספג מאחיו אומנות זו באהבה רבה ואימץ אותה כתחביב קבע בשנות לימודיו בישיבה. תוך כדי הפלגה ובמחנה, רשם בשקידה – בזכרונו ועל גבי נייר – את אירועי חיי היום-יום היחודיים, את יחסיי האנוש המורכבים והבלתי ניתנים לשכפול של אלפי המעפילים, ושל יחידים בעלי עניין מיוחד. כי זאת לדעת: קפריסין היה מקום גדוש ריגושים עזים וסוערים. גילם הצעיר של המעפילים ורוחם הרוגשת בעקבות חוויות המלחמה, הפכו את המחנה להוויה תוססת ומבעבעת חיים. על אף הקיפוח, המחסור והצפיפות, הם חוו רגעים גדולים. באוהלים הדלים ובשבילים החשופים ללא צל, נטוו חלומות ונקשרו קשרי נפש שחושלו בעבותות אהבה.

בהגיעו לארץ עם אחרוני המעפילים המשוחררים, נשלח דב ברל אדלשטיין ללוד לפתוח בית-ספר עברי ראשון. בבקרים הוא לימד את ילדי העולים שהגיעו בהמוניהם לארץ עברית, ובערבים לימד את הוריהם. בתחילת שנות השישים נקרא למשרת רבנות בארה"ב, שם שימש בקהילות קונסרבטיביות עד ראשית שנות התשעים. היות וממש אז התקיים משפט אייכמן בירושלים, מאורע שסחף בסערה את התעניינות העולם, ידיו של הרב החדש היו מלאות הזמנות להרצות בכנסיות, באוניברסיטאות ובבתי ספר מכל הסוגים, להתחלק איתם בחוויותיו כניצול שואה. הרצאות אלה למאותיהן, תגובות ושאלות המאזינים, הבשילו לספר אוטוביוגרפי שכתב ויצא לאור בהוצאת "כתב" תחת הכותרת WORLDS TORN ASUNDER בשתי מהדורות. בשנת 1999 הופיע תרגום גרמני של הספר בהוצאת BOHLAU בווינה. במשך שנות שהותו בארה"ב, הספיק הרב אדלשטיין לקבל באוניברסיטת וויסקונסין תואר ראשון ושני בהיסטוריה. בשנת 1981 השתתף בחידון תנ"ך למבוגרים של ארה"ב, לקראת חידון התנ"ך העולמי בירושלים. הוא זכה במקום הראשון והוזמן לירושלים לייצג את ארצות הברית. בשנת 1986 מונה דב ברל אדלשטיין על ידי מושל מדינת ג'ורג'יה כחבר קבוע של המדינה בוועדה לענייני השואה. בשנת 1991, דב וגיטה אדלשטיין, חזרו לישראל ובנו את ביתם באלפי מנשה, מקום מגוריהם הנוכחי.